"Kempisch binnenhuis - Intérieur Campinois"
Jacobus Johannes (Jakob) Smits (Rotterdam, 9 juli 1855 - Achterbos (Mol), 15 februari 1928) was een Nederlands-Vlaams kunstschilder.
Hij werd geboren als zoon van een ondernemer-decorateur. Jakob studeerde in Rotterdam aan de academie en hielp zijn vader in het decoratiebedrijf. Van 1873 tot 1876 volgde Jakob academische studies in Brussel, en nadien studeert hij ook nog in München (1878-1880), Wenen (1880) en Rome (1880).
In 1882 trouwde Jakob met zijn nicht Antje Doetje Kramer. Het koppel vestigde zich in Amsterdam, waar Smits aan de slag ging als decorateur. Hij voerde onder andere opdrachten uit voor het Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam. Uit het huwelijk van Jakob en Antje werden twee kinderen - Theodora en Annie - geboren. In 1884 kwam het tot een echtscheiding. Smits verhuisde naar Blaricum en werd directeur van de Nijverheids- en Decoratieschool in Haarlem. Hij leerde Albert Neuhuys, schilder van de Haagse School, kennen en samen gingen ze regelmatig op pad naar Drenthe en de Kempen.
Smits was zo onder de indruk van de Kempen dat hij zich in 1888 definitief in Achterbos (Mol) vestigde. Hij betaalde er 2.000 frank voor een boerenhuisje dat hij uitbouwde tot zijn Malvinahof. In hetzelfde jaar huwde hij Malvina Dedeyn, dochter van een Brussels advocaat, die door dit huwelijk onterfd werd. Smits leefde in armoede terwijl hij onvermoeibaar werkte aan wat hij later zou noemen ‘mijn eenvoudig werk, symbolisch, poëtisch en echt’.
In 1897 kreeg hij op tentoonstellingen in München en Dresden een gouden medaille voor zijn grote aquarellen op goudgrond. Hij schilderde ook vele portretten, vooral van Malvina en van hun kinderen Boby, Marguerite en Kobe. In 1899 sloeg het noodlot toe: op enkele dagen tijd verloor hij zijn dochtertje Alice en zijn vrouw.
In 1901 trouwde Smits met Josine Van Cauteren. In hetzelfde jaar was er zijn eerste individuele tentoonstelling, in Antwerpen. Hij kreeg er veel lof van collega's en critici maar vond geen koper voor zijn werken. Het tentoongestelde werk De vader van de veroordeelde werd later dat jaar wel aangekocht door het museum van Brussel. Smits kreeg het financieel wat beter maar zijn familie werd zwaar op de proef gesteld: in 1903 nam hij zijn beide ouders, door diefstal geruïneerd, bij zich op, en daardoor diende hij negen gezinsleden te onderhouden.
Op vraag van het Molse gemeentebestuur richtte Smits in 1907 een internationale tentoonstelling in van kunstenaars die in Mol en omgeving landschappen kwamen schilderen. De kunstenares Paula Van Rompa-Zenke behoorde tot het inrichtend comité. Er namen 68 schilders aan deel, onder wie Duitsers, Nederlanders, Britten en Amerikanen. Het begrip Molse School was geboren.
In 1910 publiceerde Smits een album met 25 etsen, opgedragen aan Koningin Elisabeth. In 1912 werd de jonge Dirk Baksteen zijn leerling.
Man met de pelsen muts in het Museum Dhondt-Dhaenens te Deurle
In 1914 stopte Smits met de productie van kunstwerken. Hij werd voorzitter van het ‘Comité voor hulpverlening en voedselvoorziening van het canton Mol’. Na de Eerste Wereldoorlog ging hij met een totaal nieuwe visie en stijl aan de slag als etser en schilder. Vanaf 1923 ging zijn gezondheidstoestand er op achteruit. Smits leed aan een pijnlijke kanker van het kaakbeen. Op 15 februari 1928 overleed hij aan een hartkwaal. Hij werd begraven op het kerkhof van Achterbos. Op zijn graf staat een bronzen "Moeder en Kind" van George Minne. Hij ligt er begraven met enkele andere leden van de Molse School.
Jakob Smits, in 1902 Belg geworden, was Ridder in de Leopoldsorde (1903), Officier in de Kroonorde (1919) en Commandeur in de Kroonorde (1927).
Zijn vrouw Josine overleefde hem 28 jaar. Na haar dood in 1956 werd het Malvinahof verkocht. In 1977 werd in de omgebouwde oude pastorij van Mol-Sluis het Gemeentelijk Jakob Smitsmuseum geopend.
Jacob Smits ou
Jakob Smits, né
Jacobus Johannes Smits le
9 juillet 1855 à
Rotterdam et mort le
15 février 1928 à
Achterbos (nl), un
hameau de la
commune belge de
Mol, est un
peintre belgo-
hollandais.
Jacob Smits étudie aux académies de Rotterdam (nl), de Bruxelles et de Munich avant de s'établir à Amsterdam en 1881 comme peintre décorateur. Il sera ensuite professeur et directeur de l'école industrielle et de décoration de Haarlem. En 1882, il épouse sa cousine Antje Doetje Kramer et ont deux enfants, Theodora et Annie. En 1884, le couple divorce.
Impressionné par la Campine belge, il se fixe définitivement en 1888 à Achterbos, un hameau de la ville de Mol, et achète pour 2 000 francs une ferme au toit couvert de chaume où il établit son atelier de peintre. La même année, il épouse Malvina Dedeyn, fille d'un avocat de Bruxelles, qui, à cause de ce mariage, est déshéritée. Il baptise sa demeure Malvinahof, du prénom de sa femme. Smits vit dans la pauvreté, alors qu'il travaille sans relâche à ce qu'il appellera plus tard, « mon travail simple, symbolique, poétique et vrai ».
En 1899, en quelques jours, il perd sa fille Alice et son épouse. En 1901, Smits se remarie avec Josine Van Cauteren.
Il acquiert la nationalité belge en 1902. À partir de 1903, il héberge ses parents, ruinés par un vol, et doit donc entretenir neuf membres de sa famille1.
Il fréquente aussi les Ateliers Mommen à Saint-Josse-ten-Noode et fut membre invité du cercle artistique Les Hydrophiles.
À la demande du conseil communal de Mol, Smits organise en 1907 une exposition internationale d'artistes peintres qui sont venus peintre Mol et les paysages environnantst. L'artiste
Paula Van Rompasuit-Zenke (nl) appartenait au comité organisateur. Pas moins de 68 peintres sont venus, dont des Allemands, des Néerlandais, des Britanniques et des Américains. Les plus connus sont les frères
Dirk (nl) et
Gerard Baksteen (nl),
Charles Claessens (nl),
Leon Delderenne,
Paul Mathieu,
Ernest Midy (nl),
Erneste Rinquet,
Willem Battaille (nl),
Emile Van Damme-Sylva,
Paula Van Rompa-Zenke (nl) et
Gaston De Biemme (nl). Le concept
École de Mol (nl) a ainsi vu le jour.
Jacob Smits est un peintre solitaire, en marge de tout mouvement. Il crée une sorte de symbolisme pré-expressionniste où la lumière prend une importance démesurée et à laquelle il attache une signification presque mystique.
Il est le peintre des humbles, des pauvres et des paysans parmi lesquels il vit en ce coin de Campine mélancolique qu'il peut revendiquer, sinon comme sa véritable patrie, tout au moins, selon l'expression de Georges Eekhoud, comme son terroir d'élection.
Camille Lemonnier a dit de lui qu'il était un peintre admirable, plus près que les autres du cœur des hommes.
Jakob Smits or
Jacob Smits (
Rotterdam, 9 July 1855 –
Achterbos (Mol), 15 February 1928) was a Dutch-Flemish painter.
He was born a son of a decorator. Jakob studied in Rotterdam at the academy and helped his father in the decoration business. From 1873 to 1876 he studied at the
Academy in Brussels, and after in
Munich (1878-1880),
Vienna (1880) and
Rome (1880). In 1882 Jakob married his cousin Antje Doetje Kramer. They settled in Amsterdam where Smits worked as a painter. He carried out, among other things, tasks for the museum Boijmans-Van Beuningen in Rotterdam. Out of the marriage of Jakob and Antje were produced two children, Theodora and Annie. In 1884, the couple divorced.
Jakob Smits moved to Blaricum and in Haarlem becomes director of the Nijverheids- en Decoratieschool (E: Industry and Decoration school). He got to know Albert Neuhuys, a painter of The Hague School, and together they made excursions to Drenthe and the Campine in Belgium. Jakob Smits became impressed by the Campine landscape and he established himself in 1888, definitively in Achterbos (Mol). He paid 2,000 Belgian francs for a small farm which he developed to his Malvinahof. In the same year he married Malvina Dedeyn, the daughter of a Brussels lawyer, who is disinherited because of this marriage. Smits lived in poverty while he worked tirelessly for what he calls my simple work, symbolic, poetic and real. In 1897, he received a gold medal for his exhibitions of large water-colour paintings on a gold background in Munich and Dresden. He also painted many portraits, especially of Malvina and of their children Boby, Marguerite and Kobe. In 1899 destiny struck: in a few days he lost his daughter Alice and his wife. In 1901, Smits married Josine Van Cauteren. In the same year he held his first individual exposition in Antwerp. There he obtained much praise of colleagues and critics but found no buyers for his work. The exhibited work De vader van de veroordeelde (E: the father of the convict) was acquired later that year by the Museum of Brussels.
Smits financial situation improved somewhat, but his family was put heavily on the test. In 1903 both his parents were ruined by a robbery and as a result, he had nine family members to maintain. At the request of the municipal authorities of Mol, in 1907 Smits arranged an international exhibition of artists who came to paint landscapes in Mol and its surroundings. The artist Paula Van Rompa-Zenke belonged to the arranging committee. There were no less than 68 painters participating, with Germans, Dutch, and Americans coming to Mol. The term Molse School was born. In 1910, Smits published an album with 25 engravings, which was dedicated to Queen Elisabeth. In 1912, the young Dirk Baksteen became a student of Smits.
In 1914, Smits stopped his production of art work. He became President of the Comité voor hulpverlening en voedselvoorziening van het canton Mol (E: Committee for assistance and food supplies of the canton Mol). After World War I he continued his work with a totally new vision and style as an engraver and painter. As from 1923 his health deteriorated. Smits suffered from a painful cancer of his jaw.
On 15 February 1928 he died of a heart disease and he was buried on the church court of Achterbos (Mol). On his
sepulchre stands a bronze
Mother and Child of
George Minne. He lies interred with some other members of the Molse School. Jakob Smits, who became a Belgian in 1902, was a knight in the
Order of Leopold (1903), Officer in the
Order of the Crown (1919) and Commander in the Order of the Crown (1927). His wife Josine survived him 28 years and after her death in 1956 the Malvinahof was sold. In 1977, in the converted old parish of Mol-Sluis the municipal Jakob Smits Museum was opened.